Az optimális havi Google Ads büdzsé

Szerző: Somlóvári Attila | Google Ads Blog

Az ideális Google Ads büdzsé

In medias res:

2024 első negyedévében valamennyi általunk kezelt Goolge Ads fiókra kiterjedő vizsgálat alapján az átlagos kattintási költség 55 Ft körül alakult. 

Abban az esetben, ha webáruházat üzemeltetsz, akkor is nagyságrendileg 8-10-12 kampány kerül létrehozásra első körben. (Csak egy példa a kampánystruktúrára: Brand, 1-2 db Performance Max, RemarketingDinamikus remarketingDSAShopping, általános termékkategóriákra vonatkozó Search kampányok, Konkurenciára vonatkozó kampány és még jöhetnek Google Ads béták is, vagy az egyéb kreatív ötletek …  szóval gyorsan összejön ez a kampánymennyiség.)

Számoljunk minimálisan 10 kampánnyal bátran. Induló büdzsénk legyen 500.000 Ft a magyar piacra vonatkozóan, mert azt tisztán látjuk, hogy ez alatt az összeg alatt hatékony hirdetési rendszerről nem beszélhetünk. 

Folytatva a matekot: Tehát kampányonként rendelkezésre áll havi 50.000 Ft, ami napi 1.666 Ft-ot jelent. A Fenti átlagos kattintási költséggel számolva egy kampányra cirka 30 kattintás jut naponta!

(Ha esetleg szolgáltató vagy akkor is több kampány jön létre, mint gondolnád: Tételezzük fel, hogy futtatsz már „általános bőrápolás” kampányt, amit mi szétszedünk több tematikus kampánnyá, például az alábbiak szerint: bőrfeszesítés, narancsbőr, cellulit kezelés, cellulitisz, ránctalanítás – de még jöhet az alakformálás, zsírbontás és még sok egyéb is. – ezzel a példával szeretnénk szemléltetni, hogy lehet, ami neked egy téma, azt a felhasználó oldaláról sokkal több kereséséi kategóriába kell osztani és például a büdzsé szofisztikált optimalizálása miatt több kampányt kell létrehozni.)

Ha egy kampányban van 5 hirdetéscsoport, hirdetés-csoportonként 20 db kulcsszó – márpedig annyi biztosan van a kulcsszó egyezések használata végett -, akkor kampányonként naponta 100 szóból 30-ra jut 1 db kattintás, de ezt megfogalmazhatnánk úgy is, hogy minden harmadik kulcsszóra jut 1 klikkelés!!! Ugye ez nem tűnik számottevőnek neked sem.

Ott, ahol display, vagy Youtube kampányról is beszélünk, szintén eloszlik az az összeg, csak nem kulcsszavak között, hanem például a célzások, elhelyezések… stb. között.

Shopping, de különösen PMax esetében alapszabály, hogy az ideális konverziós költség 20-szorosának kell lennie az induló NAPI hirdetési keretnek, ami egy beoptimalizált kampány esetében később lecsökkenthető 10-szeresre. Ez alatt a büdzsé alatt nem kap elég adatot a rendszer ahhoz, hogy optimalizálni tudja magát, hogy tanulni tudjon, így nem fogja elérni a kampány a kívánt megtérülési rátát, hiába is várjuk.

Például 2.000 Ft-os ideális konverziós költség esetén egy PMax kampány induló napi költségvetése 40.000 Ft. Egyébként józan paraszti ésszel is magától értetődő, hogy akár több ezres szortimentet nem lehet napi 10.000 Ft-al hatékonyan hirdetni.

Ezek alapján feltennénk egy kérdést számodra, amit elég, ha megadnak megválaszolsz: Szerinted a havi 500.000 Ft-os Google Ads költés sok, vagy kevés a magyar piacon? *, ** Jelen esetben profi kampányépítésre gondolunk és nem sufnituning megoldásokra.

Egy analógiával élve: 

Ha felveszel egy kőművest, akit havidíjban fizetsz és napi néhány téglát adsz csak neki, akkor jó sok idő fog eltelni, mire eredményt tud majd felmutatni és a munkadíja sokba fog kerülni. Nekünk épp úgy adat kell, hogy dolgozni tudjunk, – mint ahogyan a kőművesnek tégla – különben hónapok telnek el, mire összegyűlik reprezentatív mennyiségű adat, amiből trendeket lehet kiolvasni és érdemben optimalizálni tudunk. Ilyenkor szokott a megbízó türelmetlenné válni, mert az idő megy, a munkadíj növekszik, az eredmények pedig lassan jönnek.

Megjegyzem, külföldi – export piacok esetében az induló havi büdzsé több ezer euró. Németországban egy átlagos kattintási költség 1-2 eurótól a 8-12 euróig terjedhet, de találkoztunk már 22 eurós kattintási költséggel is ezen a piacon, és még nyugatabbra ez még több lehet. Ne akard a német piacot meghódítani havi 1-2.000 euróval. UK-ben az ideális NAPI hirdetési keret egy átlagos fiók esetében 500 Eur-tól indul a Google-ös kollégáink szerint, amit a tapasztalatunk is alátámaszt.

Story, Egyszer ez az ajánlatkérés érkezett hozzánk:

„A feladat pár szóban: A költségkeret az Önök munkadíjával együtt havi legfeljebb 150000 Ft áfásan – ennyi pénzünk van erre a célra maximum. Eddig több céggel próbálkoztunk kb. 2 hónap időtartammal, de sikertelen volt a kampány, azaz amit ráfordítottunk, az nem jött be. Nekünk pedig ez az elvárásunk: ha kifizetünk összesen 150 ezret, akkor havi szinten annak legalább meg kell térülnie, különben veszteséges. …” 

Pontosan ez az ajánlatkérés az, amivel nem lehet mit kezdeni, hiszen „150.000 Ft Áfásan”, az 118.000 Ft nettó, ebből kell kijönnie a menedzsmentnek és a költésnek? A diszkréció végett az ajánlatkérés második részét nem tettem be, ahol leírja az ajánlatkérőnk, hogy ők egy webshop és több száz termékük van. – Pardon!?? Néha tényleg elcsodálkozunk, hogy a realitástól mennyire messze járnak az emberek! Ilyen kevés adat, ami ennyi költésből jön, az gyakorlatilag egyelő a nullával, és természetes, hogy nem lehet optimalizálni!

Zárójel: Abban viszont biztosak vagyunk, ha ezt a projektet elvállaltuk volna, akkor csőstül dőlt volna az ügyfél által a presszionálás a nyakunkba, hogy hol vannak már az eredmények!? Végső soron a kevés adat miatt megromlott volna az együttműködés pillanatok alatt, amire senkinek nincs szüksége. 

Egy ilyen esetben ki kell mondani, hogy a megbízó rosszul látja a dolgokat, némileg tudatlan és bárhova megy, bárkivel szerződik, újra el fogja ezt a hibát követni. Itt az ügynökségnek/szakértőnek az a feladata és itt van a felelőssége is, hogy tájékoztassa a megbízót a helyes hozzáállásról.

… néha komolyan elgondolkozunk azon, hogy hogyan lehet az, hogy világmárkák (és marketingeseik) is azt gondolják, hogy elég 250-300.000 Ft a magyar piac teljes lefedésére a Google-ön és Facebook-on egyaránt, munkadíjjal együtt?!? – utóbbi a két platform végett ugye duplázódik…

Visszatérve az fentebb említett ajánlatkérésre: A fő probléma ezzel az alacsony büdzsével, hogy 2 hónap alatt ilyen minimális költéssel nem lehet eldönteni, hogy egy termék hirdetése működik, vagy nem. Nincs elég információ – adat, ezért, ha Google Ads-ben gondolkozol, akkor tudd, hogy minimum 6 hónapos időtáv az, ami alatt objektív módon meg lehet ítélni egy termék sikerességét, abban az esetben ha „egészséges” havi/napi büdzsé áll rendelkezésre. Azokban a fiókokban, ahol nagyobb mennyiségű adat jön, ott az optimalizálás lényegesen gyorsabb. 

Fontos tudnod, hogy ebben a bejegyzésben megemlített számok teljesen átlagosak, a tapasztalataink alapján kerültek publikálásra. Természetesen vannak eltérő esetek, kivételek, de jobb, ha ebből indulsz ki és nem keresi az egód egyből a kiskaput, hogy ugyan, a te projekted biztosan kivétel! 🙂

*Az általunk kezelt legkisebb Google Ads büdzsé a magyar piacon havi 500.000 Ft. Azért húztuk meg itt a határt, mert az a költési volumen, ahol már normális ütemben tudunk dogozni, van lehetőségünk tesztelésre, vagyis egyre megtérülőbb hirdetési lehetőségek keresésére és ki tud bontakozni a tudásunk,  tapasztalatunk és nem utolsó sorban a Google támogatása is. Őszintén, túlzás nélkül állíthatjuk, hogy ilyen költés felett valamennyi projektünk sikeres, az az profitot termel a partnerünknek.

**Az átlagos e-kereskedelmi konverziós ráta 2 % körül mozog jelenleg, vagyis 100 webhely látogató közül minden 50. vásárol, rendel, ajánlatot kér. Íme egy egyszerű matek: 50 látogató szorozva 55 Ft-al az = 2.750 Ft / konverzió ( de nem nálunk :). Ennyit kell elbírnia ÁTLAGOSAN a meghirdetett terméknek / szolgáltatásnak. Ezt a összeget beszorzod azzal, hogy hány konverziót (vevőt, megrendelést…) szeretnél egy hónapban és kijön egy viszonyítása alap, hogy ez mennyibe kerül, vagyis mennyit kellene költened ÁTLAGOSAN havonta. Az általunk kezelt fiókokban összesítve ~ 4,8% a konverziós arány, vagyis kihoztuk átlagosan 1.155 Ft-ból a konverziót a kereséséi csatornán 😉

Tanács: Ha komolyabb (X millió forint) összeget szánsz hirdetésekre, akkor célszerű néhány tízezer forint összegben próbahirdetést végezni, ami megmutatja a várható kattintási árakat, az induló minőségi mutatókat, esetleg még a konverziós mutatókat is. Így már némi becslés elvégezhető, de fontos tudni, hogy ezek az induló eredmények a legrosszabbak, hiszen optimalizálással egy szakértő ezeken folyamatosan javítani tud.

Ha tetszett a bejegyzés és felkeltettük az érdeklődésed, akkor kérj tőlünk egy ajánlatot kampánykezelésre, vagy tanácsadásra, hiszen nem kerül semmibe. Ezt követően gyorsan felvesszük veled a kapcsolatot, hogy átbeszéljük a részletet, ha szükséges. 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük