Hogyan szerződjünk Google Ads ügynökséggel?

Szerző: Somlóvári Attila | Google Ads Blog

Korábban már arról írtam, hogy Hogyan válaszd ki a megfelelő AdWords ügynökséget, így most idejét láttam kitérni arra, melyek azok a normák, amelyek mentén biztonságos szerződést köthetsz leendő ügynökségeddel! Íme:

Bármennyire triviális, fontos hangsúlyozni, hogy a szerződésben leírtak határozzák meg az együttműködés alapjait és akár sikerességét is. A kényes kérdésekre külön ki kell térni, hiszen azt szokták mondani, hogy „Szerződéskor kell minden olyan témát megtárgyalni, amiről később nem szeretnénk beszélni”. A most következő bekezdésben leírok néhány tanácsot és igyekszek mindkét szerződő felet kellően képviselni annak érdekében, hogy hosszú távú és sikeres együttműködések jöhessenek létre. Tehát mire kell figyelni szerződéskor?

Fizetési konstrukció 

Az elmúlt évek tapasztalatai egyértelműen bizonyítják, hogy a legveszélyesebb megoldás a megrendelő számára a fix havidíjas megállapodás. Hogy miért is mondom mindezt? Gondolj csak bele, hogy egy szakértő, vagy ügynökség ettől a perctől kezdve motiválatlan lehet, hogy apait-anyait lelkiismeretesen beleadjon a kampányoptimalizálásba, hiszen a jövedelem biztosított. Pláne igaz ez akkor, ha fix idejű szerződést kötünk. Természetesen nem azt mondom, hogy a fix összegben szerződő szakértő kontár, viszont azt el kell ismerni, hogy veszélyes lehet. Ezzel szemben jó megoldásnak bizonyult az alábbi két árazási modell:

  1. A kezelt költés bizonyos százaléka (általában 15-20%), de minimum x Ft.
  2. Fix díj + a kezelt költés kisebb százaléka (10-12%)

Ezek az együttműködések a fix összegű díjazásúakkal szemben tartósabbak lehetnek, mivel az ösztönzés megfelelő mértékű. Persze sokan mondják, hogy „Akkor az ügynökség abban lesz érdekelt, hogy szórjam a pénzt!” – Ez nem igaz. Ha bárki azt látja, hogy a szakértő elkótyavetyéli a Google Ads büdzsét, akkor nemes egyszerűséggel nem fogja feltölteni az Ads fiókot, vagy megszakítja az együttműködést.

Tanácsként elmondható, azért jó megoldás a százalékos díjmeghatározás, mert ez esetben az ügynökség minden bizonnyal foglalkozni fog a meghirdetett webhely minőségével, annak ergonómiai feljavításával, esetleg az értékesítési stratégiával is, ami által több látogatóból lesz ügyfél. Tehát, így jobban megtérül a kampányokba fektetett összeg, valamint jobban megtérül minden más webhelyre irányuló marketing tevékenység is.

Az ideális Google Ads költésről és a menedzsment díjról írtunk 1-1 különálló blogbejegyzést is.

Az együttműködés ideje

Ahogyan említettem, veszélyes lehet aláírni fix időtávra (általában 6, vagy 12 hónap) a szerződést. Sokkal jobb és biztonságosabb megoldás a megbízó részéről, ha határozatlan idejű szerződést köt az ügynökséggel kampánykezelésre, hiszen ez esetben valóban meg kell dolgoznia az AdWords Gurunak hónapról-hónapra a megbízó bizalmáért. Tehát megint csak folyamatosan teljesíteni kell, ami garantálja a legjobb megtérülést amellett, hogy nem kockáztatjuk az x havi menedzsment díjat, sem az ez idő alatt felelőtlenül elköltött hirdetési büdzsét. Jó néhány partnerünk jött úgy el más ügynökségtől hozzánk, hogy alig várta, hogy lejárjon a szerződése, miközben ez idő alatt sok százezer forintot fizetett ki menedzsment díjra, Google Ads költésre, aminek a megtérülése nem volt elégséges sem, tehát profittól is elesett, és akkor még nem is beszéltünk az elvesztegetett időről. Persze azt is meg kell itt jegyezni, hogy nem várható el senkitől, hogy 1-2 hónap alatt ROI+ kampányokat hozzon létre, pláne egy 300.000 Ft körüli, ne adj’ isten az alatti költésű fiókban. Van rá példa, de nem elvárható.

Garancia

Ebben a szakmában nagyon nehéz garanciát vállalni, mivel számtalan szereplője van a játéknak: Google, konkurens hirdetések, weboldal minősége, meghirdetett termék vagy szolgáltatás minősége, a termék – szolgáltatás ára,… és lehetne még sorolni. Éppen ezért arra nem vállalhat egy ügynökség sem garanciát, hogy biztosan minden megtérül. Hozzánk is gyakran érkezik olyan kérdés, illetve igény, hogy mi az a konverziószám amit mi előre garantálunk és ugye garanciát vállalunk az elköltött Google Ads büdzsére is? – Visszatérítjük-e a költésüket kudarc esetén?

Sajnos nem tudunk sem becslésekbe bocsátkozni előre, sem garanciát vállalni a költés megtérülésére, aki ilyet ígér, attól menekülj!

De, előfordulhat, hogy valaki valamit elnéz, elír, tudod, aki dolgozik, az hibázni is tud, éppen ezért nem árt, ha az ügynökségnek van felelősségbiztosítása. Nem szégyen bevallani, hogy 6-7 éve egyszer előfordult velünk is egy péntek késő délután, hogy átsiklottunk egy email felett, amiben az ügyfelünk közölte, hogy sokadjára lemódosította a landoló oldal URL-jét, így 404-es hibára futottak egész hétvégén a hirdetések. (Az más kérdés, hogy egy koreai tech-óriás nem hallott még az átirányításról…) Így a hétvégén  költést a felelősség-biztosításunk fizette, mert mégiscsak mi nem olvastuk el a levelet időben. Azóta persze a protokolokban sokat fejlődtünk így ez nem fordulhat még egyszer elő.

Ha valamire mégis garanciát lehet vállalni, az a munka (kampánykezelés) minősége. Minket is több alakalommal auditáltattak más szakértőkkel, ügynökségekkel (Nekünk is van Google Ads Audit szolgáltatásunk). Ezen a ponton büszkén jegyzem meg, hogy minden esetben elégedettek voltak velünk, sőt arra is volt alakalom, hogy az auditáló ügynökség megkérdezte, hogy lennénk-e az alvállalkozóik:

„Kedves PPC Média! Múlt héten a XYZ kapcsán „kerültem Veletek kapcsolatba”, amikor is Attiláék adw fiókáját néztem át, az általunk végzett alapos online marketing átvilágítás keretein belül. Elsősorban az érdekelt, hogy milyen kulcsszavak azok, amelyekre az emberek keresnek és amelyeken keresztül az oldalra jutnak.
Persze, közben megnéztem a kampányok eredményességét és bevallom, még sosem láttam ppc-re szakosodott ügynökségtől ennyire profi munkát. Általában a hozzánk kerülő fiókok elég gyatra szinten muzsikálnak, pedig sokszor kaptuk meg „híres” ügynökség fiókját tovább gondozásra. Szóval elismerésem, nagyon profik vagytok!
Ezért írok most Nektek. 3 típusú együttműködés jutott eszembe, érdekel, hogy nyitottak vagytok-e rájuk: … „

Dobozos

Amibe ne menjünk bele:

Gyakran találkozok az interneten „dobozos” megoldásokkal, ahol árulják az olcsó szolgáltatást a magukat szakértőnek mondó emberek. Ezeken a weboldalakon ilyen szövegekkel találkozhatsz:

S csomag: Kidolgozzuk kampányát 200 kulcsszóig

M Csomag: Kidolgozzuk kampányát 300 kulcsszóig és beállítjuk a konverziókövetést

L csomag: Kidolgozzuk kampányát 400 kulcsszóig és beállítjuk a konverziókövetést és a remarketinget

Hm, honnan tudják, hogy 200 kulcsszóra van szükségem? Az első 200-ig dolgoznak, ami eszükbe jut, vagy az 200 releváns is? A kulcsszó egyezések beleszámítanak? …

Íme egy hasonlat: 

S csomag: Megcsináljuk a pörkölt alapot

M Csomag: Megcsináljuk a pörkölt alapot, majd beletesszük a húst

L csomag: Megcsináljuk a pörkölt alapot, beletesszük a húst, felöntjük vízzel és kap némi zöldséget is

Hát igen, itt a végén már majdnem kész a gulyás, de még kell bele fűszer és némi szakértelem is, hogy az jó legyen. Hogy mit akartam ebből kihozni?

Kicsit vicces ez az egész, a lényeg: vagy rendesen megcsináljuk a feladatot, kidolgozzuk a kampányokat – odafigyelve a részletekre, vagy inkább neki se álljunk, éppen úgy, ahogyan egy egyszerű étel elkészítésekor is mindent hozzá kell adni, amire csak szükség van, annak érdekében, hogy az finom legyen.

Kampányfelállítási díj

Azt fontos tudnod, hogy minden projekt indulásakor egy nagyobb mennyiségű munka vár a szakértőre. Konzultációk során fel kell mérnie az igényeket, ki kell dolgoznia részletesen a kampánystruktúrát, el kell végeznie a különböző Google eszközök integrációját, be kell állítania a méréseket, ki kell elemeznie a webhely működését, számos esetben felügyelnie kell a javító fejlesztéseket, elemeznie kell az értékesítési modellt… Ez több napi munkamennyiség. Teljesen természetes, hogy egy standard összegű havi menedzsmentbe ez nem fér bele!

Ezért szokták azt a megoldást választani a legtöbb esetben, hogy a megbízó a munka elején elkészült know-how díját kifizeti (egy összegben, részletben, kinek hogyan kedvezőbb), majd a know-how-t szabadon használhatja.

Rejtett költségek

Közhely, de valóban fontos alaposan átolvasni a szerződést. Találkoztam olyan szerződéssel már, hogy havi fix 60.000 Ft büdzsé mellé „apróbetűsen” be volt írva, hogyha a megbízó bármilyen módosítást kér, akkor megkezdett óránként plusz 5.000 Ft kerül kiszámlázásra. Tehát, állítsuk le, indítsuk el, növeljük a büdzsét, hirdessünk új terméket, használjunk új képeket stb. Több százezer forint összejöhet így, miközben az ajánlatban erről egy szó sem volt, csupán a kedvező 60.000 Ft/hó szerepelt benne.

Másik kedvencem volt amikor azt olvastam, hogy a Youtube hirdetések nézettsége után kért az ügynökség nettó 7 forintot az egyébként is magas menedzsment díj felett. Tudni kell, hogy a Youtube-on havi 100.000-es nézettség már kb. 200-250.000 Ft költséggel kihozható, amit az ügyfél fizet a Google-nek. Ebben az esetben ezen felül még 700.000 Ft-ba került ez a megrendelőnek, ami szárazon hozzájött az ügynökségi díjhoz!

Ha tetszett a bejegyzés és felkeltettük az érdeklődésed, akkor kérj tőlünk egy ajánlatot kampánykezelésre, vagy tanácsadásra, hiszen nem kerül semmibe. Ezt követően gyorsan felvesszük veled a kapcsolatot, hogy átbeszéljük a részletet, ha szükséges. 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük