AdWords-kampány indításának lélektana

Szerző: Somlóvári Attila | Google Ads Blog

Az ügynökség üzletkötő frontembereként van úgy, hogy naponta több új potenciális ügyféllel találkozok és ismerem az – olykor falsch – gondolataikat. Most megpróbálok rendet tenni a kusza gondolatok között, hogy ki, kivel, mennyiért, mikor, hogyan indítson AdWords kampányt. Mindenképp olvass tovább, ha nem akarsz csalódni!

Megtörtént eset:

Megcsörren a telefon (valós beszélgetés): „Kedves Attila, a Ritáék ajánlották a PPC Médiát, állítólag maga csodát tud tenni, mert nekem 20.000Ft van a zsebemben és abból kell maguknak 100.000Ft-ot csinálni! Ugye menni fog?”

Ez egy klasszikus hozzáállás, sajnos. Főleg a „kicsik” gondolkoznak így. Olvasnak néhány szót a rendszerről, esetleg felmennek 1-2 ügynökség honlapjára és elképzelik a csodát. Itt máris leszögezném, hogy lehet csodát művelni, mert ez a rendszer tényleg a legjobb ma, (véleményem szerint az egész világon) de ennél azért több kell.

Ma egy jól teljesítő AdWords fióknak akár több évre visszamenő múltja van állandó hirdetés és OPTIMALIZÁLÁS mellett. Mikor létrehozunk egy kampányt, a kampányépítés során az eddig tapasztalataink szerinti legjobb struktúrát hozzuk létre, ami már lényegesen jobb rajtnak bizonyul, mint egy otthoni shufnituning fiókszerkezet, de azt mi sem tudjuk, hogy melyik része az, ami garantáltan működni fog, ami garantáltan megtérül a későbbiekben.

Éppen ezért kell költeni rá, minél többet, hogy minél gyorsabban jöjjenek az adatok, nagy legyen a mintavételezés és elkezdődhessen az egészséges menedzsment,  vagyis az optimalizálás, ami végső soron a mi igazi feladatunk!

És itt jön a kérdés: mennyit kell költeni havonta ma Magyarországon ahhoz, hogy érezhető legyen a vállalkozás számára is a látogató-ügyfél volumen növekedése és nekünk is elég legyen az adat ahhoz, hogy 2-3 HÓNAPON belül érdemben tudjunk optimalizálni? Havi kb. 300.000 Forint-tól, ez a minimum! (Ha valaki megkérdezi, ezt mondjuk iparágtól függetlenül 2024-ben. Ide beletartozik a brand hirdetése, pár keresési kampány, remarketing, és akkor még a shoppingról ne is beszéljünk, ami önmaga több tízezer forint NAPONTA – ha nincs túl nagy szortimented és jelentős hirdetői verseny a vállalkozásod szegmensében. 

Ha ez alatt költesz, akkor nekünk hónapokat kell várnunk, amíg összejön annyi adat, amivel érdemben tudunk foglalkozni. Persze a kampányt alacsony költés mellett is felügyeljük állandóan, a szükséges módosításokat önállóan elvégezzük természetesen.

Szintén klasszikusnak mondható hozzáállásról bizonyosodtam meg, amikor egy ügyféljelölt a következőkkel hívott fel: „Attila, induljunk el havi 50.000Ft-os büdzsével, aztán majd pár hónap alatt mikor látjátok, hogy mit kell csinálni, akkor majd növeljük a költést.”  Ezt sajnos megint hibás hozzáállás. Első ránézésre magam ellen fogok beszélni, pedig nem: Nekünk kényelmes volna 50.000Ft-os költés mellett malmozni akár 6  hónapon keresztül, mert mi megkapnánk a menedzselési díjat, de nem az a célunk, hogy néhány hónap után felmondják elégedetlenség miatt a szerződésünket.

6 hónap alatt az ügyfél bizonyosan elégedetlen, türelmetlen lesz, eredményt várna az együttműködéstől, amit nem tudunk ilyen kicsi adatmennyiségből produkálni. Ilyenkor meg szoktam mutatni a hirdetői fiókot, hogy lássák, még egy kis kampány esetében is kulcsszavanként maximum elenyésző klikk áll rendelkezésre, és ez nem elég ahhoz, hogy érdemben optimalizálni lehessen. Tehát mi lesz ebből? Veszekedés, válás.

Ilyen együttműködésbe már nem megyünk bele. Ha rendelkezésedre áll 6 hónapra ez az 50.000Ft, azaz ott van a zsebedben 300.000Ft, akkor azt költsük el egy hónap alatt, hadd dolgozzunk, hadd mutassuk meg, mit is tudunk. „Adjunk annak a szerencsétlen kőművesnek téglát (adatot), hogy fel tudja építeni a palotát!”

Igen, ki kell mondani: Az AdWords egy beruházás. A kezdeti időszakban elköltött pénz, befektetés a későbbi megtérülésbe. Sajnos azokat a klikkeket is meg kell venni viszonylag nagy mennyiségben, amiről később kiderül, hogy nem éri meg. De pont ez a lényeg, hogy kiderüljön!, és ezután az optimalizálás hatására egyre jobban fog teljesíteni a kampány, pozitív lesz a ROI és bizony profitot tud partnerünk realizálni. Ok, de mennyi idő/költés kell hozzá?

Erre a válasz nagy átlagban: egy olyan hirdetői fiók, ami már nekem is tetszik, abban minimum havi 300.000Ft-os költés mellett eltelik 6-8 hónap. (Ez a költés induló méretű kampányra vonatkozik, ha nagy a szükséges kampányszerkezet, akkor az elégséges költés ennek többszöröse lehet). Persze van rá példa, hogy az első pillanattól pozitív legyen a megtérülés, de ahhoz bele kell nyúlni a jó termékbe, vagy szolgáltatásba. Igen, azt is el kell mondani, hogy van, hogy egy évig küzdünk, amíg végigtesztelünk mindent és rájövünk, hogy mit és hogyan tudunk hatékonyan eladni.

Itt joggal merülhet fel a kérdés, hogy: Akkor nekem most több millió forint szükséges, hogy ebbe belekezdjek? Nem. Elég kevesebb is! Azért, mert ahogy múlnak a hetek, hónapok, jönnek az adatok, dolgozunk és egyre jobban megtérül a kampány, tehát a folyamat során már termel a rendszer az indulást követően is valamennyit. De azt mondjuk ki: Ha nincs erre a beruházásra a zsebedben néhány havi költésnek megfelelő összeg, akkor ez számodra nem ajánlott, mert nem lesz hatékony. (Lehet, hogy ez kicsit erős volt, de hidd el, 10+ év tapasztalat, több ezer kampány és jópár milliárd forint elköltése után mondom/mondjuk ezt.)

Ha meg azt gondolod, hogy majd otthon Te megoldod magadnak, ám legyen, persze, buzdítalak hogy próbáld ki, de 98%-ban beletörik a bicska és kidobott pénz lesz, ami után 2 következtetést vonhatsz le:

1, Soha többet nem hirdetek a Google-ön, vagy Facebook-on, mert ez csak nekik éri meg, vagy

2, lehetsz haladóbb szellemiségű üzletember, aki azt mondja, hogy ezt elpuskáztam, belátom, nézzük meg mit tud egy profi!

Hidd el, nem véletlen költenek ma el a világon naponta kb. 250 millió dollárt Adwordsben…

Térjünk vissza az elejére: Az eddig leírtak fényében, Te mit mondanál annak a kedves hölgynek a telefonban? Mi lenne a válaszod arra, hogy 20.000Ft-ból csinálj 100.000Ft-ot? Ráadásul úgy, hogy tudod, hogy a rendszer képes rá, csak nem az elején…

Múlt héten történt, hogy egy másik kedves ügyfél megcsináltatott velünk egy kampányt, alaposan kidolgoztuk majd jött a sokk:

Igen, jól látod, 9 klikk után, 497Ft elköltése után felhívott minket, hogy állítsuk le a kampányt, ne menjen rá több felesleges pénz!. …és még konvertált is, ami érdemi konverzió volt!

Ezek után mivel felmondani nem tudtam a cégnél :), csak hazamentem a nap közepén az irodából (dühöngeni). Lássuk be, nincs arra kapacitás, hogy 10-20eFt elköltése után hívjanak minket telefonon, hogy: Na mit látunk? Hogyan tovább? Mikor jönnek már az eredmények?

Szeretnénk a kicsiknek is segíteni, többek között ezért is hosszútávban gondolkozunk amikor valakivel szerződünk. Nem véletlenül van az akkreditált szakértőink számához képest kevés ügyfelünk. Többet nyújtunk, mint egy dobozos „tizenezerforintos, 100 kulcsszóig kidolgozzuk a kampányodat” típusú ügynökség! Nálunk nem véletlen dolgozik két szakértő egy projekten! És mi az eredménye? Ez:

Igen, jól látod, felhúztuk 2 év alatt a partnerünket a havi 150eFt-os költésből a havi majdnem 4mFt-os költésig, ahol azért kellett visszavenni a költésből, mert nem bír ilyen ütemben fejlődni. És ezt hogyan tudtuk elérni?

Együtt sírunk, együtt nevetünk konstrukcióban! A díjazásunk alapvetően százalékos: alapdíj + a kezelt költés bizonyos százaléka. Ez azért működik minden esetben, mert Te csak akkor fogsz hónapról hónapra többet költeni, ha mi bebizonyítjuk számodra, hogy ez megtérül, profitot termel. Ekkor vált át a kérdés: „Mennyibe kerül ez nekem?”-ről „Mennyit tudok még itt elkölteni?”-re. És ezt kell elérni! De még egyszer visszacsatolok: ezt 20eFt-ból nem lehet elérni! Nézd csak meg, hány hónapig nem emelkedett a költés? Kerestük az utat, amihez a partner kitartása és proaktivitása is szükséges volt!

Ha ráéreztél erre a gondolatra, akkor joggal merül fel benned, hogy egyébként mennyire motivált egy olyan ügynökség, akinél aláírsz egy fix díjas, fix idejű szerződést? Szerinted ő mindent meg fog tenni érted? Érdeke, hogy neked valóban jól menjen az üzlet? Nem véletlen találsz kevés olyan ügynökséget, ahol nincs se fix menedzsmentdíj, se fix idejű szerződés!

Rá kellene jönni az ügynökségeknek is, hogy ebben a szakmában is egyszerűen odaadóan dolgozni kell, nem csak behúzni a csőbe az ügyfeleket. Sajnos sok ügynökség fix 50-80-100eFt-os díjjal kínálja számodra az olcsó szolgáltatást. Gondold végig, ezért mennyi érdemi munkát lehet motiváltan elvégezni? A szerződéses időszak után hanyatt-homlok menekülsz majd, annak ellenére, hogy egyébként bizonyára jó potenciállal rendelkező ügyfél vagy!

Így rombolják sajnos a mi piacunkat a kontár „szakértők”, de azért szerencsére van olyan ügynökség is rajtunk kívül aki hozzánk hasonlóan rengeteget edukálnak annak érdekében, hogy sikeresek legyenek a PPC-s együttműködések, így nem csak „rabolják a tavat, hanem telepítenek is bele”.

Szép napot 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük