Ügynökségünket számos hirdető keresi meg azzal, hogy nem biztosak benne, hogy kampányaik megfelelő kezekben vannak, illetve elérik-e a lehető legjobb eredményeket. Ilyen esetben a Google Ads fiók részletekbe menő átvizsgálására, fiók auditra kerül sor, amely során feltárjuk a beállítási hibákat és optimalizálási lehetőségeket, majd javaslatot teszünk a kampányok teljesítményének javítására. A tapasztalataink alapján a következő 10 hiba a leggyakoribb, amely számottevő veszteséghez és elszalasztott üzleti lehetőségekhez vezethet.
Tapasztalataink azt mutatják, hogy bár minden fiók egyedi, vannak bizonyos visszatérő hibák, amelyek szinte minden audit során felbukkannak. Ezek a banálisnak tűnő bakik komoly pénzkidobást és elszalasztott lehetőségeket eredményezhetnek. A fiók auditok esetén a PPC Média minden esetben felkínálja a lehetőséget a jelenlegi kampánykezelő bevonására, illetve az eredmények transzparens kezelésére, közös megvitatására. Az sem ritka, hogy egy egyébként jól működő hirdetői fiók teljesítményét lehet így tovább optimalizálni.
Persze vannak olyan alapvető és súlyos hibák, amiket érdemes inkább riasztó jelként kezelni, ha saját fiókunkon belül találkozunk velük… ebben az összeállításban összegyűjtöttük azt a 10 legkomolyabb buktatót, amelyekkel a Google Ads fiókok átvizsgálása során találkoztunk.
Az egyik gyakori és egyben kritikus hiba a konverzióméréssel kapcsolatos. A konverziók pontos mérése nélkül lényegében vakrepülésben futnak a kampányok.
Bár az csak ritkán fordul elő, hogy egy fiókban egyáltalán nincs konverziómérés, de az gyakori, hogy például nem releváns konverziót mérünk, vagy a mérés nincs megfelelően beállítva. Ilyen eseteket látunk:
A konverziómérés pontos beállítása elengedhetetlen a kampányok sikerességének és a hirdetésekbe fektetett összeg megtérülésének biztosításához, tehát ezt a feladatot mindenképp érdemes sikerre vinni, az esetleges technikai kihívásokkal is megküzdve. Enélkül a legjobb PPC szakértő is vakon tapogatózik.
A konverziómérés ellenőrzésekor a PPC Média a kibővített konverziók használatát is vizsgálja, mert tapasztalataink szerint kevesen alkalmazzák ezt a funkciót, többek között a még komplex technikai háttere miatt. Érdemes ezt is beállítani, hiszen pontosabb mérést tesznek lehetővé, ezáltal kampányaink is jobban teljesíthetnek majd.
Az online marketing eszközök világa folyamatosan változik, így a bevett gyakorlatok, “best practice”-ek alkalmazása ebben a szakmában sokszor nem vezet jóra. Szakértőink éppen ezért képzik magukat folyamatosan, és évről évre vizsgákkal demonstrálják szaktudásukat, hiszen ami 3 éve jó megoldás volt, idén akár veszteséget is termelhet.
Például több mint 10 évvel ezelőtt a kampánystruktúrát úgy alakítottuk ki, hogy minél jobban szétbontottuk, még a kulcsszavak egyezési típusa szerint is külön kampányokat hoztunk létre és manuálisan optimalizáltunk. Az AI korszakában azonban egyszerűbb kampánystruktúrára kell törekednünk, hogy a koncentrált, nagy mennyiségű adattal hatékonyabban tudjanak dolgozni az algoritmusok.
A fiókok auditálása során azt látjuk, hogy nagyon sok problémásan felépített struktúrájú hirdetőfiók üzemel. Nem ritka az olyan hibás – egyes esetekben akár szabálytalanságot okozó – gyakorlat, hogy a branding, non-brand és konverziófókuszú kampányok három különböző fiókokból fut, ugyanazt az egy domaint hirdetve. De ellenkező előjellel olyan is előfordul, hogy egyetlen Search kampányban fut a brand és non-brand célzás egyszerre.
A hirdetői fiók struktúrájának naprakészen tartása mellett egyes kampányelemeket is időről időre felül kell vizsgálni: gyakran találkozunk például olyan régi kulcsszóegyezési típusokkal és hirdetésformátumokkal, amelyeket időközben már kivezetett a Google.
Ha elindítunk egy kampányt a Google Ads fiókban, a Google folyamatosan javaslatokat tesz majd arra, hogy hogyan javítsuk annak teljesítményén.
A fiókkezelők előszeretettel alkalmazzák ezeket a javaslatokat, ez azonban nem mindig jó ötlet. Ahogy a mondás tartja: „Minden szentnek maga felé hajlik a keze”..vagyis ezek az automatizmusok által generált javaslatokat érdemes fenntartásokkal kezelni, mert sok esetben nem veszik figyelembe az üzleti céljainkat, ellenben könnyen pénznyelővé alakítják a kampányainkat. Ez például akkor állhat elő, ha engedélyt adunk általános egyezésű kulcsszavak használatára, miközben nincs konverziómérés beállítva.
Ráadásul a Google egy olyan funkciót is kifejlesztett, amivel e javaslatok automatikus alkalmazását is engedélyezhetjük a jövőre nézve, azaz gyakorlatilag a Google optimalizálja helyettünk a kampányainkat. Azoknál a hirdetőknél, akik saját maguknak kezelik a kampányaikat, rendszerint aktiválva van ez a funkció, hiszen például a Google fiókszakértői is felhívják a figyelmet arra, hogy a kampány teljesítmény javítása érdekében javasolt bekapcsolni. A kérdés csak az, hogy a végén ez kinek éri meg jobban: a hirdetőnek vagy a Google-nek?
A fiókok átnézésekor gyakran találkozunk azzal a hibával is, hogy a kampányok redundáns, vagyis egymással átfedő célzásokkal futnak. Ez a hatékonyság rovására megy, mert a fiók kampányai egymással is versenyeznek. A leggyakoribb ilyen esetek:
A legtöbb olyan Google Ads fiókban, amit nem szakértő ügynökség kezel, a Search kampány beállításnál a be van kapcsolva Display hálózatra történő kiterjesztés. Ez ugyan egy alapértelmezett beállítás, de amikor létrehozunk egy Keresési kampányt, érdemes rögtön kikapcsolni. Ha bekapcsolva marad, akkor hiába Search kampányt indítunk, a hirdetés megjelenhet Display hálózaton is, ez pedig a legtöbb esetben kevésbé kontrollált, és számszerűleg gyengébb eredményt fog hozni.
Ha egy kampány egyszerre próbál több különböző konverziós műveletre (például vásárlás, kosárba helyezés, hírlevél feliratkozás) optimalizálni, akkor az algoritmus nem tud hatékonyan dolgozni, és ez jelentősen rontja majd a kampányok hatékonyságát.
Shopping és Performance Max kampányokat futtató webáruházak esetén elengedhetetlen a kampányhoz rendelt automatikus termékfeed megléte, mégis azt látjuk, hogy ez sokszor hiányos vagy rossz minőségű.
Problémát okoz, ha a feedben megadott terméknév és leírás nem eléggé informatív, de az is, ha a leírásba a teljes termékoldal tartalmát beömlesztik; ez megnehezíti az algoritmus számára, hogy megértse a termék lényegét és így a megfelelő keresésekhez társítsa azt.
A kötelező attribútumok, jellemzők hiányos vagy nem megfelelő kitöltése a termék elutasításához fog vezetni, és ha sok ilyen lesz a termékfeedben, akkor azzal a hirdetés eredményességét fogjuk lerontani.
Az ajánlattételi, azaz bidding stratégia helytelen használata szinte minden bevizsgált fiókban előfordul. Láttunk már olyan kampányt, amely konverziómérés nélkül futott konverziómaximalizáló ajánlattételi stratégiával, de előfordult az is, hogy cél-ROAS stratégiát alkalmaztak olyan fiókban, ahol nem volt kosárérték mérés, így értelemszerűen a ROAS sem számítható ki. A cél-ROAS stratégia alkalmazása akkor is problémás, ha nincs elég konverziós adat a fiókban.
Sok fiókban nem kerül sor a kizáró kulcsszavak megadására, és a lista bővítésére. Máshol még ha használnak is ilyet, nem figyelnek oda a kifejezések különböző nyelvtani és írásbeli formáinak (egyes szám, többes szám, ékezet és ékezet nélküli változatok) kizárására, így a kulcsszó-optimalizálás csak részben valósul meg.
Elhelyezés- és alkalmazáskizáró listák alkalmazásával szintén ritkán találkozunk, pedig ezek nagyban segíthetnek hirdetési kiadást spórolni, hatékonyabban elkölteni a büdzsét.
Az elmúlt évek még mindig gyakran látható problémája, hogy a a Consent mode (Beleegyezési mód) nincsen beállítva. Az ilyen weboldalak egyrészt nem felelnek meg a GDPR követelményeknek, másrészt a kampányok adatokat veszítenek. A pontatlan konverziómérés miatt nehezebb lesz a kampányok optimalizálása, és a remarketing célzás lehetőségét is elveszíti a hirdető.
A fent bemutatott 10 leggyakoribb hiba korántsem teljes lista, és az egyes problémák feltárásához szakértő szükséges, hiszen a beállítások a hirdetett termék és szolgáltatás jellegétől, a weboldal típusától és üzleti céljainktól függően eltérhetnek.
Egy azonban biztos: számok olyan kritikus hiba és sok apró buktató rejtőzhet egy Google Ads fiókban is, ami nem csupán a hirdetési büdzsé hiábavaló elköltéséhez, felesleges pénzkidobáshoz vezethetnek, hanem értékes üzleti potenciáltól is megfoszthatják a vállalkozásunkat. Eredmény nélkül működő fiók, vagy éppen nagyobb költés mellett is igaz az állítás, hogy néhány ilyen hiba feltárása és javítása akár pár hónap alatt is behozza a PPC Média által kínált fiók audit szolgáltatás költségét.
Egy alapos fiók auditálás és azonosított hibák kijavítása jelentős javulást eredményezhet a kampányok teljesítményében és végső soron az üzleti eredményekben is. Szakértő csapatunk igény szerint a meglévő hirdetéskezelő féllel együttműködve, transzparens módon, megoldási javaslatokkal együtt vállalja írásos fiók auditok elvégzését. Kérd most szakértőink segítségét!