Kezdjük egyből egy sztorival: Néhány évvel ezelőtt egy hozzánk hasonló ügynökség megkeresett minket, hogy vegyünk át egy partnert tőlük, mert ő kapcsolatuk a megrendelővel fogalmazzunk úgy: “Kiégett”. Beletették minden energiájukat, de az ügyfél elégedetlen. Mivel a kihívások izgalommal töltenek el minket, így természetesen nem haboztunk, rámozdultunk a projektre, ami a következő volt:
 
IT webáruház havi 500.000 Ft költés, csupán 40 konverzió, siralmas ROI, azaz negatív megtérülés.
 
Mivel a csapat, akiktől átvettük a feladatot elég jó munkát végez és barátként is tekintünk rájuk, kíváncsiak voltunk mit találunk az AdWords fiókban. Innentől a személyes élményem a következő volt: ahogy beléptem a Google AdWords fiókba pillanatok alatt kiderült, hogy itt nincs hiba. Én személy szerint egy betűt nem tudtam hozzátenni, vagy elvenni, tökéletes volt. Az első néhány másodpercben kissé meg is szeppentem: “Ohh, talán mégsem volt jó ötlet nagy mellénnyel bevállalni a projektet”. No de aztán tovább vizsgálódtam:
 
Egy pillantás a weboldalra és megint előjött az a bizonyos „homlokcsatt”.
– Ne már, gyerekek, ezt komolyan gondoljátok?
– A weboldal katasztrófa.
 
Találkoztunk új partnerünkkel, megkértük, hogy rendeljen egy HDD-t, megvárjuk. Nem értette miért, de érdeklődve nekiállt a folyamatnak. A 6. lépés magasságában, a 18-adik kattintásnál elkezdődött a dünnyögés:
  • jaj már
  • kötelező regisztráció?
  • meddig várjak még a levélre, vagy spamben landolt?
  • most miért kell újra belépni?!
  • de már rákattintottam, hogy be akarok lépni
  • ahh, nincs meg a kosár tartalma!
 
És még sorolhatnánk a “szenvedés” hangjait, mire kb. 6-8 perc után feladta!
– Jól van Attila, nekem erre nincs időm, rohanok, mit akarsz ebből kihozni?
Persze az arcomra elégedett mosoly kúszott fel, és csendben maradtunk, aminek köszönhetően szinte hallható volt, amikor néhány másodperc múlva leesett a tantusz az ügyfelünknek is. Ekkor az első mondatom az volt, hogy legyen kedves írjon annak a havi 40 ügyfélnek egy köszönő levelet, akik végig küzdötték magukat a folyamaton, és idegrostjaikat nem kímélve leadták rendelésüket.
 
Számomra felfoghatatlan módon a partner havi félmillió forintot költött évek óta úgy, hogy közben nem foglalkozott a saját weboldala elemzésével, ergonómiájával és a folyamatok egyszerűsítésével. Szintén meglepő volt az a tény is, hogy nem alap egy megrendelőnek, vagy épp egy online marketing ügynökségnek, hogy a releváns látogatottság biztosításán túl foglalkozzon a webhely minőségével is!? Pedig így lesz elégedett a megrendelő, és végső soron a munkáját végző ügynökség, vagy AdWords szakértő is.
(Egyébként az eredmény egy hónap fejlesztés után, változatlan AdWords kampányokkal megdöbbentő volt: A havi 40 db konverzió a következő hónapban 220 db-ra ment fel!)
 

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy ahhoz, hogy az online jelenlét sikeres legyen 3 pillérnek kell stabilnak lennie:

1, Releváns látogató kell

– ehhez kell a jó AdWords, ez szárazon az ügynökség feladata.

2, Kiváló minőségű weboldal kell

– ez az én olvasatomban közös feladat. Ha én, mint AdWords szaki valójában hosszútávra tervezek az ügyféllel, muszáj foglalkoznom a weboldalának minőségével, tanácsokkal, ötletekkel kell ellátnom, amelyet neki kutya kötelessége tűzön-vízen át megoldani, integrálni, lefejlesztetni… (Itt nem mentség az, hogy fú ez 10-20-100-300eFt-ba fog kerülni, ahogy az sem lehet mentség a másik oldalon, hogy nem voltam ott a legutóbbi Google oktatáson, ezért nem tudom ezt meg azt a funkciót használni az AdWords fiókban. Javaslom, hogy törekedjünk a maximumra és megfelelő komolyság mellett hanyagoljuk a mellébeszélést és a kifogáskeresést mindkét oldalon.)

3, Megfelelő minőségű termék kell

– ez kizárólag a megrendelőnk feladata. Nagyon fontos, ide értendő az árképzés is! Nem elég, hogy minőségileg a legjobb termékkel kell rendelkeznie az eladónak, de fogyasztható áron is kell értékesíteni azt. Szintén saját sztorink: egy állateledel webáruház tulajdonosa kijelentette nekünk, hogy ő bizony ezt azért csinálja, hogy pénzt keressen, így nem fog fillérezni az árrés kiszámításakor. A legtöbb termék a webshopban több ezer forinttal volt drágább, mint bárhol máshol, pontosan egy klikkel arrébb! Azért komoly dolog egy 8.000 Ft-os terméket 11.500 Ft-ért árulni az árukeresők (ma már Google Shopping) világában, nem? :) Ő minket okolt, mi őt, összevesztünk, elváltunk, nem akart kifizetni, pereskedtünk. Ugyanakkor itt van előttünk a példa: az egyik mobiltelefonos partnerünk hetente ellenőrzi a konkurencia árait és amikor “100 Ft-tal” olcsóbb nála a sok tíz-százezres telefon, akkor viszik tőle mint a cukrot, aminek hatására rendszeresen belenyúl a Google AdWords fiókba és leállítja a hirdetéseket, mert nem bírják kiszolgálni a vevőket.
 
Pár napja jött egy viszonylag új ügyfelünk a szokásos havi konzultációjára. Katasztrofális “dobozos” webáruháza van, ráadásul az egyik legelterjedtebb fajtából. A lényeg: nem testreszabható a rendszer annyira, hogy az hosszútávon kielégítse az igényeket és megtérüljön a kampány. Elfogadom, hogy kezdő vállalkozások találnak a piacon 2-3  webáruház szolgáltatót, de általában ezeket 1-2 éven belül kinövik, komolyabb AdWords, vagy Facebook kampány lefolytatására pedig nem alkalmasak. Az testreszabásuk milliós tétel, miközben maximum 500-800eFt-ból tökéletes egyedi webshop fejleszthető. Visszatérve elégedetlen ügyfelünkre csak minket okolt, hogy nem pozitív a megtérülési ráta. Miközben:
Random megvizsgált 36.000 Ft-os terméke máshol 30.000 Ft volt, valamint küzdőpocok legyen a talpán az a felhasználó, aki abban az elavult, ronda, “kötelezően regisztrálni kell” típusú webáruházban rendel a mai világban.
 
Csak egy gondolat: lehet ütni az ügynökség fejét, hogy sok-sok meg nem térülő munkaórán át küzdjön 1-2%-al alacsonyabb konverziós költségért, miközben az ügyfél akkor sem lesz elégedett, mert a weboldala ennyit tud, és a többi nem az AdWords szakértőn múlik! Az ilyen típusú megbízók igyekeznek fátyol alá rejteni saját felelősségüket és úgy tekintenek az ügynökségre, mintha pékségben lennének: kenyérért fizetek, kenyeret kapok -> pozitív megtérülést kérek – adjatok hát pozitív megtérülést azonnal! Mintha ez csak így menne…
 
De van pozitív példa is! Neve elhallgatását kérő partnerünk kampányai elindultak kb. egy éve. Bekapcsoltunk, beállítottunk mindent az AdWordsben, de csak átlagosan teljesített a “szocreálos” weboldala. Pár havi kérlelés és érvelés után beadta derekát és lecserélte weboldalát, aminek a fejlesztésébe minket is bevont.

 

 

Az eredmény (változatlan AdWords költés és beállítások mellett)

 

A havi 16-22 konverzió felment a weboldal csere után 90 db fölé, a konverziós költség pedig kb. 6.000Ft-ról lecsökkent 1.400Ft-ra. A fejlesztési költség hetek alatt megtérült!
 
Most dőlj hátra és barátkozz a gondolattal: Az AdWords kampányoptimalizálás túlnyúlik az AdWords fiókon, a megtérülésben neked is, mint a webhely tulajdonosa döntő szereped van még egy ügynökség mellett is!