PPC platformtól függetlenül ökölszabályként ma már kijelenthető, hogy minél nagyobb büdzsé áll rendelkezésre egy adott hirdetési rendszerben, annál nagyobb az esélye, hogy a hirdetői fiók sikeres lesz.
A jelen korban egyre több mesterséges intelligencia dolgozik a hirdetési fiókokban (Meta Ads, Google Ads, Criteo … stb. ) annak érdekében, hogy elérjük a kívánt üzleti célokat. Ez a munka nem másból áll, mint a gépi tanulásból, ami gyakorlatilag rengeteg tesztelést és elemzést jelent. Minél több adat (szignifikáns eredmény) áll rendelkezésre, annál jobban látja a hirdetési rendszer, hogy milyen hirdetést, kinek, mikor, stb. jelenítsen meg a konverzió elérése érdekében.
Ugyanez igaz a kampánykezelést végző szakértőre is. Ha van annyi adat, hogy trendek olvashatóak ki, akkor sikerrel tudja a munkáját végezni egy jó PPC-s. Ha nincsenek számok, bizony várni kell, hogy összegyűljön annyi adat, hogy egy adott A/B tesztről elmondható legyen, hogy melyik a helyes irány ***. Egy analógiával élve hiába fizetjük meg minden hónapban a legjobb kőművest, ha nem adunk neki elég téglát (adatot) ahhoz, hogy építeni tudjon, lassan fog haladni a munka és tipikusan türelmetlenné válik a megrendelő.
*** Szakmai vezetőnk által kért kiegészítés:
„Azt írnám még le, hogy elegendő büdzsé híján olyan A/B tesztelésre sincs lehetőség, ami jelentősen befolyásolhatja az eredményeket. Alacsony büdzsével hirdetésszöveget tudnánk A/B tesztelni, azt is hosszú idő alatt, de pl. ajánlattételi stratégiát vagy kampánytípusokat már 500.000 Ft-os havi büdzsével sem igazán lehet tesztelni. Valós példát is tudok erre mutatni a most indított fiókban.„
Azt látjuk, hogy rendszerből fakadó törvényszerűség lett mára és valóban elmondható, hogy minél nagyobb napi/havi büdzsé áll rendelkezésre, annál biztosabb a siker egy jó kampánykezelő kolléga kezében. Ezen a ponton azt is érdemes megemlíteni, hogy tipikusan az első időszakban jönnek a legrosszabb eredmények (nem számolva a szezonalitás okozta kilengésekkel), majd ahogy jönnek a számok és az eredmények, úgy lehet egyre jobb a megtérülés a tanulás és az optimalizálás által. Új kampányok indítását követően 2-3 hónap után szoktuk javasolni az első nagyobb státusz-meetinget, amikor már van miről beszélni. Az is fontos tényező, hogy ez idő alatt az egészséges költés folytonos legyen, hiszen ha megakad az adatok áramlása például a fiókegyenleg lemerülése végett, akkor kis túlzással a rendszert visszaküldjük az iskolapadba, ráadásul az első osztály első napjára. PS.: ezért nem szoktuk javasolni holtszezonban sem, hogy teljesen állítsuk le a kampányokat, hanem más bevált módszert javaslunk a költések csökkentésére.
Az induló ideális költést teljesen pontosan meghatározni nehéz. Nagyságrendi becslésre viszont több lehetőség is van, íme az egyik a legelterjedtebb Google Ads esetében:
Korábbi hirdetői adatok alapján kinyerhető a Google Ads felületéről, hogy a számunkra releváns témákban milyen kattintási költségek voltak az elmúlt 12 hónapban átlagosan, országosan , világszinten, vagy akár város szinten. Ha számolunk egy (erős) 2%-os konverziós aránnyal, vagyis 100 látógatóból 2 konvertál (rendel, ajánlatot kér, szobát foglal, bejelentkezik…), akkor tudjuk, hogy 50 kattintás árát kell kifizetnünk egy ügyfélért. A kérdés már csak az, hogy hány konverziót szeretnénk havonta?! A várható átlagos konverziós költséget megszorozzuk a konverziós mennyiséggel és már kapunk is egy nagyságrendi becslést, hogy milyen büdzsé az egészséges, ami rendelkezésre kell, hogy álljon. Na de meddig? Nyilván a rendszer az első hónapokban is termel, de ettől függetlenül a tapasztalat az az, hogy akkor beszélhetünk megfontolt ügyfélről, ha legalább 6 havi hirdetési büdzsé már induláskor rendelkezésre áll.
Nem szerencsés feltenni mindent egy lóra és 1-2 havi büdzsével a zsebünkben azt várni mind az AI-tól, mind a PPC szakértőtől, hogy azonnal nyereséges legyen a hirdetési rendszer, amelyet ráadásul sok tényező befolyásol:
Korábban azt mondták, hogy a kattintási költségeket 40%-ban befolyásolja a weboldal minőség, 40%-ban a hirdetői fiók tartalma, 20% blackbox – amit nem ismerünk. Tehát azok közül a tényezők közül, amelyekre hatni és optimalizálni tudunk a fele a weboldalhoz köthető, vagyis 50%-ban a weboldal befolyásolja a kattintási és konverziós költségeket. Ezen felül a webergonómiai rész kiemelten fontos, hiszen a weboldal adja el a terméket és nem a hirdetés, ahogyan azt sokan tévesen gondolják. A hirdetés „csak” releváns érdeklődőket terel az oldalra vagy a boltba – ha úgy tetszik, és attól függ a vásárlás, hogy a felhasználó mit talál az oldalon, mennyire tudtuk meggyőzni, hogy rendeljen.
Összegezve, ha a fenti felsorolt tényezők bármelyike is negatívan hat a konverziós arányra, akkor bizony többszöröződhet is az induló büdzsé. Teljesen normális, életszerű, hogy induláskor havi 3-4 millió forintból jön annyi konverzió, mint fél év múlva 1,5 millió, vagy egy év múlva 1 millió forintból. Ez a valóság és nem az, hogy „kezdj el velünk hirdetni és 20 perc múlva dőlnek az ügyfelek vagy a vevők.” Aki az ilyen ígéreteknek bedől, az naiv és csalódni fog.
Ez alapján téves gondolkozás, hogy „Kezdjük el kicsiben, kaptok pár hónapot és amikor már kitapasztaltátok, hogyan is adjuk el a terméket/szolgáltatást, akkor majd felemeljük a hirdetési büdzsét, de az indulásnál nem szeretnék pénzt égetni.”
A kampányok indulását követően kell a legtöbb adat éppen úgy, ahogy egy most divatos – no persze nem véletlenül – Performance Max (Teljesítménymaximalizáló, P.Max) kampányt is indítani kell: alapszabály, hogy a kampány napi büdzséje a kívánt konverziós költség 20 szorosa az első időszakban. Tehát 3.000 Ft ideális konverziós költség mellett csak egy Performance Max havi büdzséje ~1,8 millió Ft. És akkor még a többi kampánynak nem adtunk keretet.
Általában azok a hirdetői fiókok, amelyekre már mi is büszkék vagyunk legalább 1 éve optimalizálva vannak a kezeink alatt. 1 év után már összenő a PPC szakértő és a megbízó annyira, hogy szinte belsősként ismerünk minden tényezőt, ami hat az értékesítési láncra a szezonalitástól a konkurens árazásáig, és együtt megerősítjük a gyengébb láncszemeket.
Így alakult ki nálunk, hogy nem vállalunk olyan projektet, ahol az elvárásokhoz, a célokhoz, vagy épp a szortimenthez képest nem áll rendelkezésre optimális mértékű hirdetési keret. Kerüljük el a kockázatát annak, hogy az együttműködés során nem lesz elég adat optimalizálni és így a fejlődés lehetőségét csírájában elfolytjuk.
Ha mélyebben is érdekel téma, és kíváncsi vagy, mire elég a magyar piacon havi 500.000 Ft hirdetési büdzsé, akkor olvasd el kapcsolódó írásunk: Az optimális havi Google Ads büdzsé