Mi a visszafordulási arány (Bounce Rate)?
A visszafordulási arány a weboldalak analitikájában azoknak a látogatásoknak a százalékos aránya, amikor a látogatók a weboldalra érkezve az első oldal betöltődése után interakció (=kattintás) nélkül hagyják el azt.
A Google saját meghatározása: “A visszafordulási arány (…) azon munkamenetek százalékos aránya, amelyek során a felhasználók csupán egyetlen oldalt tekintettek meg.”
Tehát visszafordulók alatt azokat a felhasználókat érti a Google, akik a landoló oldalra érve kattintás nélkül zárják be az oldalt.
Fontos megjegyezni, hogy ezekhez a visszafordulásokhoz az analitikai rendszer nem társít időt, vagyis azt, hogy a belépő oldalon mennyi időt töltött el a felhasználó, mielőtt elhagyta azt (elolvasta-e az oldal teljes tartalmát, görgetett-e), alap esetben nem tudjuk. Az ilyen weboldal látogatások esetében az oldalon töltött idő mindig 0 lesz.
Hogyan számolja ki a visszafordulási arányt a Google Analytics?
Egy weboldal visszafordulási aránya = visszafordulások száma a weboldal összes oldalán / belépések száma a weboldal összes oldalán
Egy oldal visszafordulási aránya = visszafordulások száma az oldalon / belépések száma az oldalon
Hogyan értelmezzük a visszafordulási arányt?
Ahhoz, hogy a visszafordulási arányt a weboldalunk minőségének mutatójaként helyesen tudjuk értelmezni, több szempontot is figyelembe kell vennünk. A visszafordulási arány számának vizsgálata és az, hogy ez jónak vagy rossznak minősíthető-e, az oldal céljától függ.
Bizonyos termékoldalak, sales pagek (főként az olyan termékeknél és szolgáltatásoknál, ahol a vásárlás nagy összeggel, és a vásárlást megelőző hosszas informálódással jár), blogok (ahová például egy-egy friss cikk elolvasása miatt érkeznek) esetében nem tekinthető kifejezetten rossz mutatónak a magas visszafordulási arány.
Ha azonban az oldal célja valamilyen aktivitást, konverziót generálni a felhasználóktól, akkor a magas visszafordulási arány egy rossz minőségi jelző. Ennek több oka is lehet: a rosszul optimalizált oldal (például CTA-k hiánya, nem reszponzív weboldal), a félrevezető, félreértelmezhető vagy a nem a megfelelő közönséget célzó hirdetések.
Mekkora az ideális visszafordulási arány?
Egy normál céges weboldal esetén a visszafordulási arány 50%-60%-ig elfogadhatónak mondható, 30% alatt pedig kifejezetten jónak. Egy tartalomszolgáltató portál, blog esetében a sokkal nagyobb visszafordulási arány is normális lehet.
Vissza a fogalomtárba | Vissza a főoldalra