KPI – Key Performance Indicator

PPC Média / Online marketing fogalomtár / KPI – Key Performance Indicator

Mit jelent a KPI?

A KPI a Key Performance Indicator szóból ered, és a vállalkozás legfőbb teljesítménymutatóit jelenti. A KPI egy mérhető érték, amely megmutatja, mennyire hatékonyan éri el egy vállalkozás a kulcsfontosságú üzleti célokat.

Miért szükséges KPI-ok meghatározása?

Az online marketing kampányok tervezésének fontos része a célok kitűzése és a KPI-ok meghatározása, amely azért szükséges, hogy nyomon követhessük a kampányok teljesítményét az idő előrehaladtával. Ha a kampány indítása előtt pontosítjuk az elvárásokat, kitűzzük a KPI-okat, akkor a kampány eredményességét a KPI-ok mentén értékelhetjük. Továbbá a kampányokat és annak minden elemét (hirdetést, kulcsszót, célzást stb.) a KPI-ok alapján optimalizáljuk.
Elsőként azt kell meghatározni, hogy a kampányt Branding (márkaépítés) céllal futtatjuk vagy Performance (konverziófókuszú) kampányt indítunk. Ha utóbbi, akkor azt is meg kell határozni, hogy milyen konverziókat mérjünk.

Milyen KPI-okat célszerű meghatározni?

A KPI meghatározása összetett és egyáltalán nem könnyű feladat a vállalkozások számára, de mindenképpen javasolt a KPI-okat definiálni, ha sikeres, a vállalkozás számára valóban megtérülő kampányokat szeretnénk futtatni.
Amennyiben márkaismertség növelése a célunk, akkor a KPI-t meghatározhatjuk a megjelenés és elérés számmal.
Ha konverziók szerzése a célunk, akkor a KPI-t a konverziós mutatók segítségével határozhatjuk meg. Például ha a kampányunk célja az ajánlatkérések szerzése, és tudjuk, hogy nekünk egy ajánlatkérés maximum 5.000 Ft-ot ér meg, akkor a KPI az, hogy az átlagos konverziós költség ne haladja meg az 5.000 Ft-ot.
Egy webáruház esetén meghatározhatjuk úgy is a KPI-t, hogy a hirdetésből származó bevétel / hirdetési költség arányát vesszük figyelembe. Ehhez a webáruház tulajdonosának nem árt ismerni a saját költségeit és az árrést, hogy megállapítsa a bevétel hány százalékát szeretné hirdetésre fordítani. Disztribútorok esetén ez az arány általában 10-30% között szokott lenni, míg gyártó cégek esetén 30-40% vagy felette.