Mi a ROI?
A ROI a Return on Investment kifejezés mozaikszava, melynek jelentése a befektetés megtérülése. A ROI a marketing tevékenység egyik legfontosabb mutatója, mert ennek ismeretével lehetünk biztosak abban, hogy a hirdetésre fordított összeggel nyereséget termelünk a vállalkozásnak.
Milyen adatok szükségesek egy hirdetési kampány ROI-jának kiszámításához?
A ROI kiszámításához alapvetően a bevétel és költségek meghatározása szükséges.
A hirdetések megtérülésének alapját a meghatározott hirdetési célok jelentik, vagyis a bevétel meghatározásához mérnünk kell a konverziók (pl.: eladás, ajánlatkérés, kuponletöltés) által generált nyereség értékét.
A költségekhez azt kell tudnunk, hogy az elért nyereség összesen milyen hirdetési befektetési költséggel járt. Ide számoljuk például a hirdetési díjakat, az ügynökségi díjakat, az egyéb fejlesztési költségeket, stb…
Hogyan számoljuk ki a ROI-t?
A hirdetési kampányok megtérülésének meghatározásához szükséges leegyszerűsített képlet: ROI = (bevétel – költség) / költség * 100
Tehát,
- Összegezzük a kampány bevételét
- Meghatározzuk, hogy mennyi költséggel jártak ezek a bevételek
- A bevételből kivonjuk a költségeket, ez a különbözet lesz a nyereség.
- A nyereséget ezután elosztjuk a költségeket mutatószámmal, és megszorozzuk százzal.
- Az így kapott érték megmutatja a befektetés megtérülésének százalékos arányát.
A cél minden esetben a pozitív ROI.
Példa a ROI meghatározásához
Tegyük fel, hogy egy termék előállítása 20 000 Ft-ba kerül, az eladási ára pedig 40 000 Ft. Ebből a termékből 6 db-ot adunk el Google Ads hirdetések eredményeként. Az összes értékesítés tehát 240 000 Ft-ot tesz ki, a költségek pedig 120 000 Ft-ot. A Google Ads költsége 40 000 Ft, tehát az összes költség így 160 000 Ft lesz.
A ROI értéke:
(240 000 – 160 000) / 160 000
= 80 000 / 160 000
= 50%
Ebben a példában 50% a befektetésarányos megtérülés. Minden 200 forint költségre 300 forint bevétel jut.
Fizikai termékek esetén az eladott áruk költsége megegyezik az összes tétel gyártási költségének és a hirdetési költségek összegével, a bevétel pedig az eladott termékek összege. Az egy értékesítésre fordított összeg a konverziónkénti költség.
Ha a vállalkozása potenciális ügyfeleket generál, az eladott áruk költsége a hirdetési költség, a bevétel pedig egy potenciális ügyfél után kapott összeg. Ha például jellemzően 10 potenciális ügyfélre 1 értékesítés jut, és értékesítésenként 40 000 forintot kap, akkor minden potenciális ügyfél 400 forint bevételt generál átlagosan. A potenciális ügyfelenkénti költsége a beszerzési költség.
Vissza a fogalomtárba | Vissza a főoldalra