Felhasználói élmény

Felhasználói élmény (angolul User Experience, röviden UX) a felhasználó azon érzéseinek összessége, amit egy weboldal, alkalmazás vagy digitális eszköz használata közben tapasztal. A felhasználói élményt számos tényező együttese határozza meg.

Melyek a legfontosabb tényezők, amelyek befolyásolják a felhasználói élményt?

  • Weboldal sebessége: ha egy weboldal lassan tölt be, sok időbe telik, míg reagál a felhasználó utasításaira, akkor a látogatók hamar el fogják hagyni az adott webhelyet. A felhasználók maximum 3 másodperc betöltődési sebességet tolerálnak.
  • Használhatóság: a weboldal technikai használhatósága is rendkívül fontos. Ha valamit nem lehet használni vagy nem jól, akkor az rontani fogja a felhasználói élményt. A mobil eszközön történő használhatóságra különösen ügyelni kell, ugyanis a látogatók többsége már mobilról érkezik.
  • Navigáció: az oldal navigálhatósága is lényeges, azaz minden releváns információ könnyedén elérhető legyen az oldalon. A weboldal felépítése legyen logikus, egyértelmű, hogy felhasználó minél egyszerűbben elérje a weboldalunk célját, azaz konverziót hajtson végre.
  • Hasznosság: a weboldalon fontos az értékes, releváns tartalom, hogy a felhasználó választ kapjon a kérdéseire illetve megoldást találjon a problémájára. Ha a weboldal tartalma ezt nem biztosítja, akkor a látogató továbbáll.
  • Megbízhatóság: ha egy webhely nem biztonságos, akkor a felhasználók nem adják meg személyes adataikat, nem regisztrálnak és nem konvertálnak az adott felületen. A megbízhatóságot főként referenciákkal, esettanulmányokkal, tanúsítványok feltüntetésével növelhetjük.

Miért fontos a pozitív felhasználói élmény?

  • Egyrészt azért, hogy a felhasználó minél több időt töltsön a weboldalon. A jó felhasználói élmény hatására a cégről, a márkáról pozitív kép alakul ki. Hozzájárulhat a lojalitás kialakulásához is.
  • Másfelől a Google kereső előnyben részesíti azokat a weboldalakat, amelyek kiváló felhasználói élményt nyújtanak. Ha megfelel a weboldal a felhasználói igényeknek, akkor a keresőmotorok elvárásainak is eleget tesz, ezáltal magasabb pozícióba kerülhet a kereső találati listáján.
  • A felhasználói élmény jelentősen meghatározza a pay per click (PPC) hirdetések sikerességét is. Lehet bármilyen jó egy hirdetés, ha az oldalra irányított potenciális ügyfelek csalódnak, vagy nem találják kielégítőnek az adott webhely tartalmát. Ebben az esetben ugyanis konvertálás nélkül elhagyják azt. Tehát egy népszerű website, webshop üzemeltetéséhez elengedhetetlenül fontos költeni a UX biztosítására is.

Vissza a fogalomtárba | Vissza a főoldalra