Amikor vállalkozásod életében eljön az idő, hogy komolyabb Google Ads (AdWords) hirdetés-futtatásba kezdj, akkor nyilván egy megfelelő ügynökség megkeresése az első lépés. Arról korábban már írtunk, hogy milyen szakmai normák alapján érdemes kiválasztani az ügynökséget, viszont a mai napig sajnos a legmeghatározóbb tényező az ár Közép-Kelet-Európában, így Magyarországon is:
 
Forrás: Google data
 
Természetesen tudjuk, hogy a kisvállalkozások igen árérzékenyek, de ugyanakkor azt is tapasztaljuk, hogy általában ők azok, akik a legnagyobb nyomást igyekeznek gyakorolni az ügynökségre, vagy szakértőre annak érdekében, hogy a legtöbbet dolgozzanak a kampányaikon és a legjobb eredményeket érjék el minél gyorsabban. (Itt meg is jegyeznénk, hogy véleményünk és tapasztalatunk szerint konstruktív együttműködést helyettesítő presszionálás nem segít az eredmények javulásában, sőt általában ellenkezőleg hat az együttműködésre, így a megtérülésre is.)
 
időnként, amikor kiadunk egy árajánlatot Google Ads menedzsmentre, olyan visszajelzést kapunk a leendő partnertől, hogy „Mi kerül ennyibe, mikor más 20-30.000 Ft-ért is vállalja a kampánykezelést!?”. Ennél a résznél feltennénk egy kérdést számodra: Te is azt gondolod, hogy havi néhány 10.000 Ft-ért elvégezhető a kampányok építése, optimalizálása, és a weboldalad hatékonyságának a növelése úgy, hogy valóban a legrövidebb úton ROI+ legyen a beruházás és az is maradjon az együttműködés alatt? Szerintünk nem.
 
Kicsit másként megfogalmazva a kérdést: Számodra mennyit ér meg, hogy a vállalkozásod fellendüljön és egyre több és több profit realizálódjon benne? (Itt nyugodtan gondolj bele, hogy mennyi minden változik ekkor: magasabb fizetések, több osztalék, jobb életminőség, több örömteli pillanat… stb.).
 
Kering egy történet Pablo Picassóról, akihez egyszer odament egy nő a parkban, és megkérte, hogy fesse meg a portréját. A festő egy pillanatig tanulmányozta, majd egyetlen ecsetvonással tökéletes portrét készített róla.

− Egyetlen ecsetvonással sikerült megragadnia a belső, igaz lényegemet. Bámulatos! Mennyivel tartozom?
− Ötezer dollárral – felelte Picasso.
− Tessék? Hogy kérhet ennyit? Hiszen alig néhány másodpercbe telt elkészítenie a képet!
− Nem, asszonyom. Az egész életembe, és még néhány másodpercbe.

Sajnos sok esetben azt nézik az emberek, hogy mekkora pillanatnyi erőfeszítésbe kerül egy feladat elvégzése, nem pedig azt, hogy az mennyit is ér valójában, illetve, hogy milyen tudás és tapasztalat áradat van amögött, hogy a munka, abban a formában (ideálisan) elkészüljön. A probléma végső soron az, hogy nehezen fizetünk a tudásért és a megszerzett ismeretekért. Általános tapasztalat, hogy jobban elfogadja az ember azt, ha valaki a fizikai síkon megdolgozik a pénzéért, mint azt, ha valaki tudás alapú, kevésbé látványos, de annál fontosabb munkát végez.
 
Lássunk egy általános szituációt kampánykezelésre vonatkozóan:
 
Ideális esetben megbízóinkkal a közös munka mindig az induló konzultációkkal kezdődik. Ezt követően minimum egy-két napot igénybe vesz a webhely ergonómiai elemzése, aminek a végén egy 5-15 oldalas dokumentum kerül elkészítésre. – Ugye miért terelnénk látogatottságot a weboldaladra, ha arról lepattannak a felhasználók és nem teljesítik azt az üzleti célt, ami végett a webhely maga is létrejött?!
 
Ma már egy valamire való online marketing szakértő tudja, hogy a Google Ads optimalizálás túlnyúlik a hirdetői fiókon és a webhellyel is mindig foglalkozni kell, sőt akár a teljes értékesítési folyamattal is! Látjuk, tudjuk, hogy néha duplázódik, néha ötszöröződik, néha tízszereződik a konverziók száma a weboldal rendbetételével és máris megtérülők lesznek a kampányok. 
 
Ezt követi a mérések beállítása ami még jó pár munkaóra, konzultáció a fejlesztővel, grafikussal… Majd a brief alapján a kampányépítés következik. Ilyenkor kialakításra kerül a teljes fiókstruktúra, ami minimum 5-10 de akár több tíz, extrém esetben több száz keresési kampányból, 2-3 fajta remarketing kampányból és egyéb branding, vagy konverzió fókuszú kampányból, Youtube, esetleg Google Ads béta hirdetési lehetőségből áll. (Ráadásul most már – 2019 nyarától – a Shopping kampányok is elérhetőek, amelyek jelentős – külön büdzsét igényelnek.) Ezt, ha összeadom, akkor máris minimum 10-15 kampányról beszélünk, bennük 40-80 hirdetéscsoporttal. (Ez még akkor is igaz, ha csupán néhány terméket, vagy szolgáltatást szeretnél meghirdetni.)
 
Az induló munkaórák száma a startig eléri az egy heti mennyiséget, majd ezt követően jön a folyamatos önálló optimalizálása a kampányoknak és a weboldalnak, A/B tesztek… stb.. Ezt a havi menedzsment díj fedezi. Ebben a havidíjban még benne van a kommunikáció, az új kampányok építése, módosítása igény szerint, – mert ugye változik a szortiment és még sok minden más is –  némi tanácsadás és számos egyéb menet közben felmerülő apró dolog és problémamegoldás  is.
 
Most akkor megint megkérdezzem: Szerinted havi 20-30.000 Ft-ért elvégezhető a Google Ads kampányok építése, optimalizálása, és a weboldalad hatékonyságának a növelése? – Ekkora összegért ma már egy segédmunkás áll veled szóba maximum 1 napig, de a fogorvosnál is 1 óra alatt otthagyod ezt az összeget, sőt! Teljes nyugalommal  ki merjük jelenteni, hogy 2019-ben aki az egész kampánymenedzsmentet és a teljes egyéb tanácsadást havi 100.000 Ft alatt bevállalja, ott valami nem stimmel, illetve nem fog stimmelni az együttműködés során.
 
Jó tanács: Az olcsó ajánlatoktól menekülj, mert valószínűleg hamar rájössz, hogy csak a pénzed elégetése történik és ilyenkor szokták az egyébként jó potenciállal rendelkező vállalkozások azt mondani, hogy a Goolge Ads csak a Google-nek éri meg. Pedig csak annyi történt, hogy nem a megfelelő szakértőt választották. Olcsó húsnak híg leve – ugye már halottad?
 

A másik sarkalatos pont, amit rendre rosszul mérnek fel a leendő hirdetők, az az

Optimális havi hirdetési büdzsé.

 

Valamennyi általunk kezelt Goolge Ads fiókra kiterjedő vizsgálat alapján 2019 első felében az átlagos kattintási költség 65 Ft körül alakult. Számoljunk minimálisan 10 kampánnyal és havi 300.000 Ft induló büdzsével a magyar piacra vonatkozóan. Ebben az esetben kampányonként rendelkezésre áll havi 30.000 Ft, ami napi 1.000 Ft, tehát átlagosan kampányonként napi  ~15 kattintás jöhet. Ha egy kampányban van cirka 100 db kulcsszó – márpedig annyi biztosan van a kulcsszó egyezések használata végett -, akkor kampányonként naponta 10 szóból kb. másfélre jut kattintás csupán!!!
 
Ismét feltennék egy kérdést: Szerinted a havi 300.000 Ft-os költés sok, vagy kevés? Jelen esetben profi kampányépítésre gondolunk és nem sufnituning megoldásokra.
 
Ha felveszel egy kőművest és napi néhány téglát adsz csak neki, akkor jó sok idő fog eltelni, mire eredményt tud majd felmutatni. Nekünk épp úgy adat kell, hogy dolgozni tudjunk, – mint a kőművesnek a tégla – különben hónapok telnek el, mire összegyűlik reprezentatív mennyiségű adat, amiből trendeket tudunk kiolvasni és érdemben optimalizálni tudunk.
 
Megjegyzem, külföldi – export piacok esetében az induló havi büdzsé több ezer euró. Németországban egy átlagos kattintási költség 1-2 eurótól a 8-12 euróig terjedhet, még nyugatabbra ez még több lehet. Ne akard a német piacot meghódítani havi 1.000 euróval. UK-ben az ideális napi hirdetési keret egy átlagos fiók esetében 500 Eur a Google-ös kollégáink tapasztalata alapján, amit mi is alátámasztunk.
 
Egyszer ez az ajánlatkérés érkezett hozzánk:
„A feladat pár szóban: A költségkeret az Önök munkadíjával együtt havi legfeljebb 150000 Ft áfásan – ennyi pénzünk van erre a célra maximum. Eddig több céggel próbálkoztunk kb. 2 hónap időtartammal, de sikertelen volt a kampány, azaz amit ráfordítottunk, az nem jött be. Nekünk pedig ez az elvárásunk: ha kifizetünk összesen 150 ezret, akkor havi szinten annak legalább meg kell térülnie, különben veszteséges. …” 
 
Pontosan ez az ajánlatkérés az, amivel nem lehet mit kezdeni, hiszen „150.000 Ft Áfásan”, az 118.000 Ft nettó, ebből kell kijönnie a menedzsmentnek és a költésnek? A diszkréció végett az ajánlatkérés második részét nem tettem be, ahol leírja az ajánlatkérőnk, hogy ők egy webshop és több száz termékük van. – Pardon!?? Néha tényleg elcsodálkozunk, hogy a realitástól mennyire messze járnak az emberek. Abban viszont biztosak vagyunk, ha ezt a projektet elvállalnánk, akkor csőstül dőlne a fentebb említett presszionálás a nyakunkba, ráadásul feleslegesen, mert attól mi még nem tudnánk dolgozni a kevés adat miatt és megromlana az együttműködés pillanatok alatt.
 
… néha komolyan elgondolkozunk azon, hogy hogyan lehet az, hogy világmárkák (is) azt gondolják, hogy elég 250-300.000 Ft a magyar piac teljes lefedésére a Google-ön és Facebook-on egyaránt, munkadíjjal együtt – ami ugye a két platform végett duplázódik?!?
 
Visszatérve az előző ajánlatkérésre: A másik probléma ezzel az alacsony büdzsével, hogy 2 hónap alatt ilyen minimális költéssel nem lehet eldönteni, hogy egy termék hirdetése működik, vagy nem. Nincs elég információ, ezért, ha AdWordsben gondolkozunk, akkor minimum 6 hónapos időtáv az, ami alatt objektív módon meg lehet ítélni egy termék sikerességét, de persze ezt nagyban befolyásolja a rendelkezésre álló havi/napi büdzsé. Azokban a fiókokban, ahol nagy mennyiségű adat jön az ideális/magas napi költségkeretek miatt, ott az optimalizálás lényegesen gyorsabb.
 
Fontos tudnod, hogy ebben a bejegyzésben megemlített számok teljesen átlagosak, a tapasztalataink alapján kerültek publikálásra. Természetesen vannak eltérő esetek, kivételek, de jobb, ha ebből indulsz ki és nem keresi az egód egyből a kiskaput, hogy ugyan, a te projekted biztosan kivétel! :)