ROI – Return on Investment

Mi a ROI?

A ROI a Return on Investment kifejezés mozaikszava, melynek jelentése a befektetés megtérülése. A ROI a marketing tevékenység egyik legfontosabb mutatója, mert ennek ismeretével lehetünk biztosak abban, hogy a hirdetésre fordított összeggel nyereséget termelünk a vállalkozásnak.

Milyen adatok szükségesek egy hirdetési kampány ROI-jának kiszámításához?

A ROI kiszámításához alapvetően a bevétel és költségek meghatározása szükséges.

A hirdetések megtérülésének alapját a meghatározott hirdetési célok jelentik, vagyis a bevétel meghatározásához mérnünk kell a konverziók (pl.: eladás, ajánlatkérés, kuponletöltés) által generált nyereség értékét.

A költségekhez azt kell tudnunk, hogy az elért nyereség összesen milyen hirdetési befektetési költséggel járt. Ide számoljuk például a hirdetési díjakat, az ügynökségi díjakat, az egyéb fejlesztési költségeket, stb…

Hogyan számoljuk ki a ROI-t?

A hirdetési kampányok megtérülésének meghatározásához szükséges leegyszerűsített képlet: ROI = (bevétel – költség) / költség * 100

Tehát,

  1. Összegezzük a kampány bevételét
  2. Meghatározzuk, hogy mennyi költséggel jártak ezek a bevételek
  3. A bevételből kivonjuk a költségeket, ez a különbözet lesz a nyereség.
  4. A nyereséget ezután elosztjuk a költségeket mutatószámmal, és megszorozzuk százzal.
  5. Az így kapott érték megmutatja a befektetés megtérülésének százalékos arányát.

A cél minden esetben a pozitív ROI.

Példa a ROI meghatározásához

Tegyük fel, hogy egy termék előállítása 20 000 Ft-ba kerül, az eladási ára pedig 40 000 Ft. Ebből a termékből 6 db-ot adunk el AdWords hirdetések eredményeként. Az összes értékesítés tehát 240 000 Ft-ot tesz ki, a költségek pedig 120 000 Ft-ot. Az AdWords költsége 40 000 Ft, tehát az összes költség így 160 000 Ft lesz.

A ROI értéke:

(240 000 – 160 000) / 160 000

= 80 000 / 160 000

= 50%

Ebben a példában 50% a befektetésarányos megtérülés. Minden 200 forint költségre 300 forint bevétel jut.

Fizikai termékek esetén az eladott áruk költsége megegyezik az összes tétel gyártási költségének és a hirdetési költségek összegével, a bevétel pedig az eladott termékek összege. Az egy értékesítésre fordított összeg a konverziónkénti költség.

Ha a vállalkozása potenciális ügyfeleket generál, az eladott áruk költsége a hirdetési költség, a bevétel pedig egy potenciális ügyfél után kapott összeg. Ha például jellemzően 10 potenciális ügyfélre 1 értékesítés jut, és értékesítésenként 40 000 forintot kap, akkor minden potenciális ügyfél 400 forint bevételt generál átlagosan. A potenciális ügyfelenkénti költsége a beszerzési költség.

Vissza a fogalomtárba | Vissza a főoldalra